Mohon Aktifkan Javascript!Enable JavaScript

HTML/JavaScript

Pasangan Malaysia Tunaikan Impian Kanak-Kanak Kemboja Untuk “Berselfie”

Boleh dikatakan hampir setiap individu di dunia ini sekurang-kurangnya mempunyai smartphone dan pada era telefon pintar kini, jika anda tidak memanfaatkan trend “selfie”, anda dikategorikan sebagai seorang yang ketinggalan atau mungkin dianggap anti sosial.

Tetapi bagi penduduk dan kanak-kanak yang tinggal di kawasan pedalaman yang serba daif di Siem Rap, Kemboja ini, mereka amat ketinggalan dalam dunia teknologi. Mengambil gambar dan selfie adalah suatu pengalaman yang baru dan berharga bagi mereka. Kebanyakan keluarga di sini tidak mampu untuk membiayai yuran persekolahan anak mereka, buku, pakaian seragam dan juga keperluan asas lain.

Jurugambar berpengalaman, Reuben Teo dan isteri, Fann telah menjelajah ke Siem Reap pada tahun lepas dan bertemu dengan masyarakat kampung di sana yang rata-ratanya amat ramah dan mengalu-alukan kehadiran mereka. Kanak-kanak di kampung itu juga amat teruja apabila berpeluang mengambil gambar mereka sendiri dan menggunakan kamera. Rakan pasangan ini yang merupakan rakyat Kemboja menyatakan kanak-kanak di sini dalam keadaan terlalu daif dan tidak pernah langsung menggunakan kamera.

Melihatkan keceriaan di wajah kanak-kanak ini apabila berpeluang mengambil gambar dan menggunakan kamera, pasangan ini mengambil inisiatif sendiri dengan menjalankan satu projek fotografi untuk mengumpul dana yang diberi nama My First Selfie. Sejak projek ini dilancarkan, mereka berjaya mengumpul sejumlah wang dan baru-baru ini, mereka berpeluang kembali ke sana untuk melawat kanak-kanak yang kurang bernasib baik ini.

Tujuan lain projek ini dijalankan adalah untuk memupuk kesedaran orang ramai bagi membantu kanak-kanak yang kurang bernasib baik ini dan secara tidak langsung dapat mendedahkan mereka dengan dunia teknologi. Jika anda berminat untuk menjadi sebahagian daripada misi ini dan ingin menderma, anda boleh dapatkan segala informasi di halaman Facebook mereka!


sumber :sajakongsi
0 Komentar untuk " Pasangan Malaysia Tunaikan Impian Kanak-Kanak Kemboja Untuk “Berselfie” "

Back To Top