Tuesday, 1 September 2015
Sekarang mengaku, ramai diantara anda yang tidak mematikan telefon bimbit di dalam penerbangan bukan?
-
-
Mungkin ia tidak sengajakan, atau mungkin kerana anda percaya peraturan itu adalah sesuatu yang tidak perlu. Hampir
satu pertiga daripada penumpang kapal terbang melaporkan bahawa mereka
tidak mematikan peranti elektronik mudah alih mereka, menurut satu kajian oleh Persatuan Pengguna Elektronik.
says.com
-
Persoalannya, mengapa begitu penting untuk mematikannya?
Mampukah peranti elektronik menjatuhkan kapal terbang? Berikut adalah
penjelasannya:
-
Dalam sejarah penerbangan dunia, peranti elektronik tidak pernah menjadi punca kemalangan kapal terbang
-
-
Selama ini, tidak pernah ada lagi kes dimana gangguan
elektromagnetik daripada peranti elektronik mudah alih berjaya
menjatuhkan sebuah kapal terbang komersial atau menjadi punca dalam
kemalangan.
Seorang jurutera dan pakar dalam bidang penerbangan,
Kenny Kirchoff berkata, "Tidak semestinya telefon boleh menjatuhkan
kapal terbang. Itu tidak menjadi satu masalah."
"Namun begitu,
alat-alat ini mampu mengganggu sistem sesebuah pesawat dan menyebabkan
lebih banyak kerja yang perlu dilakukan juruterbang semasa berada dalam
fasa kritikal penerbangan. Apabila berlepas dan mendarat, juruterbang
berada dalam fasa penerbangan yang memerlukan tahap konsentrasi tinggi."
"Satu
masalah kecil yang disebabkan oleh peranti elektronik boleh mengalihkan
perhatian juruterbang, pada masa yang sama mengurangkan tahap
keselamatan kapal terbang dan menjejaskan keselesaan para penumpang di
dalamnya," jelasnya.
says.com
-
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa isu gangguan sistem
penerbangan yang berpunca daripada peranti elektronik pernah berlaku
sebelum ini
-
-
Juruterbang sebelum ini telah melaporkan beberapa kes gangguan yang berpunca daripada peranti elektronik.
Dari
tahun 2003 hingga 2009, terdapat 75 kes gangguan peranti elektronik
telah dilapor, termasuk 29 kes yang melibatkan telefon bimbit, menurut
satu kajian oleh Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa. Jika diikutkan, hanya satu kes gangguan sahaja berlaku bagi setiap 283,300 penerbangan.
Walaupun jarang berlaku, laporan mencadangkan bahawa gangguan itu boleh memberi kesan kepada hampir setiap sistem dalam pesawat, dari sistem komunikasi dan navigasi kepada sistem kawalan penerbangan (seperti autopilot) dan sistem amaran.
says.com
-
Jadi, adakah gangguan ini benar-benar merbahaya?
-
-
Telefon bimbit tidak semestinya melumpuhkan radio juruterbang atau
memutarbelitkan sistem dalam kapal terbang sehingga menyebabkan bencana.
Senario itu dianggap tidak mungkin.
Tetapi pegawai-pegawai keselamatan bimbang bahawa peranti elektronik mudah alih boleh menyumbang kepada kemalangan.
Apa sebabnya?
Satu
eksperimen telah berlangsung di Makmal Gangguan Elektromagnetik Boeing
di Seattle. Dalam eksperimen ini, Kenny Kirchoff memasuki sebuah bilik yang dilindungi serta kebal daripada tenaga elektrik. Kenny menghidupkan sebuah komputer riba berhampiran sebatang antena dalam bilik tersebut.
Kemudian, keputusannya direkodkan dan dipapar pada satu monitor. Ia menunjukkan, pelepasan tenaga elektrik dari komputer riba berkenaan menjangkaui satu garisan yang menggambarkan frekuensi radio kapal terbang.
Di
sini, anda dapat lihat sebahagian frekuensi dari komputer riba tadi
mampu melepaskan tenaga melebihi had. Ini bermakna, peranti elektronik
mudah alih mempunyai potensi untuk mengganggu sistem kapal terbang lebih
dari apa yang dijangkakan.
says.com
-
Semakin hari peranti elektronik semakin dilengkapi dengan
pelbagai fungsi. Tetapi tidak perlu khuatir kerana sistem kapal terbang
juga telah berkembang kepada yang lebih canggih.
-
-
Hari ini, pengguna kapal terbang dilengkapi dengan telefon pintar
dan tablet, WiFi dan e-book, teknologi Bluetooth dan macam-macam lagi
fungsi.
Sementara itu, sistem kapal terbang juga telah berkembang
kepada yang lebih canggih. Pesawat moden masa kini dibina dengan
peranti elektronik mudah alih dalam fikiran. Kapal terbang baru adalah
lebih "kebal" berhadapan dengan gangguan elektromagnet, menjadikannya
lebih selamat untuk pengguna masa depan.
Pesawat generasi baru lebih mantap dan lebih baik dari segi perlindungan kepada gangguan elektromagnetik
- gangguan yang melibatkan litar elektrik disebabkan sama ada oleh
induksi elektromagnet atau sinaran yang dipancarkan oleh sumber luar.
Satu
lagi hujah yang biasanya datang melibatkan penggunaan Wi-Fi dalam
penerbangan yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat penerbangan tertentu.
Untuk makluman, sistem Wi-Fi dalam kapal terbang telah diuji dan disahkan mengikut model dan sistem pesawat secara keseluruhan.
Teknologi mewujudkan masalah, dan teknologi jugalah yang menyelesaikan masalah.
says.com
-
Nasihat kami, untuk memastikan keselamatan maksimum, adalah
lebih baik jika kita semua mematikan peranti elektronik ketika dalam
penerbangan. Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan.
-
sumber : says.com
0 Komentar untuk " Apa Sebab Peranti Elektronik Perlu Dimatikan Ketika Dalam Penerbangan? "